Ammattilaisena lastensuojelussa; Nepsy-valmennus osa 8

11.11.2024

KOULUTUS

Nepsy-valmentaja koulutukseen meillä osallistui koko henkilökunta ja opiskelimmekin siis yhtä aikaa ryhmänä. Koulutus toteutettiin suurimmaksi osaksi lähiopetuksena, mutta lisäksi oli myös itsenäistä opiskelua, asiantuntijaluentoja sekä lopputyö. Saimme myös jokainen omaksi Tammenterho materiaalin eli valmennuksen luku- sekä tehtäväkirjan.

Itselleni itsenäinen opiskelu tapahtui kuin itsestään näiden blogien myötä, sillä opintoihin piti palata useamman kerran. Omalla kohdallani nämä nepsy-valmennusta koskevat blogikirjoitukset olivat oma lopputyöni.

LOPPUTYÖT

Lopputyöt olivat aivan huippuja! Lopputyön suhteen saimme täysin vapaat kädet eikä yksikään lopputyö ollut keskenään samanlainen. Lopputyöt olivat luovia, hauskoja ja silti ammattimaisia sekä ilmensivät opittuja asioita ja nepsyä aiheena.

Kaksi kollegaani teki yhdessä podcastin nepsy-valmentaja koulutuksesta sekä sen antamista mahdollisuuksista työssämme. Yksilötöitä olivat muun muassa: sateenkaarilipun ja julisteen teko aiheena seksuaalivähemmistöt, sillä nepsy-kirjon omaavat ihmiset ovat keskimääräistä useammin LGBT ihmisiä. Oli tarina puusta, johon verrattiin kasvuamme valmentajiksi ja silloin keräännyimme oikean puun juurelle kuuntelemaan ajatuksia tästä. Toiminnallinen sanaleikki ja opettavainen kokemus voittamisesta sekä häviämisestä. Eniten mieleen jäänyt lopputyö oli aivan ihana ja hauska räp-sanoitus valmennuskoulutuksesta, minkä kollega myös räppäsi meille.

Jokaisesta lopputyöstä korostui tekijänsä persoona sekä näkemys ja opittu valmennus koulutuksesta.

VALMENNUKSEN PÄÄTTÄJÄISET

No tietenkin me pidimme myös päättäjäiset. Esittelimme toisillemme lyhyesti jonkin harrastuksen tai oman vahvuuden. Katsoimme muun muassa Youtuben reaktiovideoita, oli peliä ja leikkiä, askartelimme itsellemme kruunut ja pidimme vastavalmistuneiden nepsy-valmentajien kruunajaiset. Meillä oli hyviä keskusteluhetkiä sekä rentoutumisharjoitus. Söimme herkkuja ja halukkaat jatkoivat sitten iltaa keskenään vielä itse nepsypäivän jälkeen.

Annoimme toisillemme myös palautetta siten, että vuoron perään jokainen meni luokkatilasta ulos ja muut kertoivat omasta mielestään häntä kuvaavia adjektiiveja, luonteenpiirteitä ja persoonan sekä tietysti työhön liittyviä ominaisuuksia, jotka kirjattiin ylös. Tehtävästä jäi todella hyvä mieli ja todetaan myös, että tunnemme työyhteisönä toisemme hyvin.

Niin työyhteisönä kuin lastensuojelulaitoksena lasten kanssa työskennellessä avoimuus ja erilaisuuden hyväksyntä sekä erityisesti erilaisuuden käyttäminen vahvuutena on iso voimavara. Eikä sen käyttäminen vahvuutena ole itsestään selvyys läheskään kaikissa työyhteisöissä tai laitoksissa.

AJATUKSIA JA LOPPUYHTEENVETO

Nepsy-valmentaja koulutuksen loppuyhteen vetona haluan sanoa, että on vähän sellainen mind blow -kokemus käydä tämä koulutus. Itsensä haastaminen ammatillisesti sekä ihan kokonaisvaltaisesti ihmisenä, omien asenteiden ja ennakkoluulojen kyseenalaistaminen ja heittäminen roskakoriin, jos ne sinne kuuluivat. Itsensä haastaminen rikkomaan totuttuja kaavoja, normaalin kyseenalaistaminen sekä out of the box – ajattelu ja asenne.

Positiivisuus ja vahvuuksien etsiminen sekä hyödyntäminen ovat asioita, jotka nopeasti tulevat mieleen ajatellessa valmennuskoulutusta. Kukaan meistä ei ole viallinen tai vääränlainen. Jokainen on paras versio omasta itsestään eikä kukaan muu voi määrittää millainen ihminen kunkin pitäisi olla. Tämän ajatuksen siivin voin suositella nepsy-valmentaja koulutusta sekä nepsy-valmennusta kaikille.

Kirjoittanut ohjaaja Elli